این پروپوزال در مورد تأثیر به کارگیری روش شبیه سازی در محیط ساختن گرایی بر خلاقیت دانش آموزان در درس ریاضی (رشته تکنولوژی آموزشی) می باشد. پروپوزال کامل و آماده ، نگارش حرفه ای براساس اصول پروپوزال نویسی ، منبع نویسی داخل متن و پاورقی
مقدمه:
امروزه شرایط آموزش در مدارس ما بر اساس نظریههای جدید یادگیری مهیا نیست ولی باید توجه داشت که با علم به سطح آگاهی دانشآموزان ، انگیزهها و شرایط جدید جامعه، تأکید روی روشهای قدیمی تدریس و استفادهی محض از روشهای سنتی نیز مؤثر نیست. این سخن به معنای این است که دانشآموزان امروزی را نمیتوان با شیوههای قدیمی تدریس به صورت منفعل در کلاس نشاند و برای آنان مفاهیم ریاضی را تدریس کرد، تجربه و تحقیق نشان داده است که یادگیری در این روش سطحی بوده و قابل اعتماد نیست. کتب ریاضی با این هدف فعالیتها را در خود گنجاندهاند، هدف اصلی فعالیت کشف مفهوم جدید توسط خود دانشآموزان است. بهترین شرایط ایجاد این موقعیت کار در گروههای کوچک دانشآموزی است البته فعالیتهایی که جنبه خلاقیت دارند بهتر است به صورت فردی حل شوند.
هنگامی که دانشآموزان مشغول حل فعالیت هستند با پاسخ به سؤالات هدایت شده باید با استفاده از دانستههای قدیم خود دانش جدید را تولید کرده و در حقیقت مفهوم جدید را به مفاهیم موجود در ذهن خود پیوند بزنند.و نکتهی مهم برای درگیر کردن و غرق کردن دانشآموز در علم ریاضی در کلاس درس و نشان دادن مساله کاربردی و حل آن به کمک تکنولوژیهای جدید کارگاهی و روشهای جدید حل مسأله است. روشهای جدید تدریس با کمک گرفتن از مواد جدید آموزشی و ict توانسته است ریاضیات انتزاعی را به صورت ملموس در بیاورد و دانشآموز کنجکاو را غرق در کاربردها و ریاضیات کاربردی در آورد.
امروزه تحقق توسعه و جامعه مبتنی بر دانش بیش از هر مؤلفهای وابسته به آموزش با کیفیت است. شواهد حاکی از آن است که یکی از عوامل مؤثر در ارتقاء کیفیت فرایند یادگیری ، استفاده صحیح، مؤثر و کارآمد فناوریهای آموزش است (ثمری و آتشک، 1388: 101). شناخت و کاربست فناوری آموزشی از آن روی اهمیت دارد که از طریق تسهیل یادگیری دانشآموزان و هم چنین کارآمد و اثربخش نمودن فرایند یاددهی- یادگیری معلمان به بهبود کیفیت فرایند یادگیری میانجامد (همان).
استفاده از شبیهسازیهای کامپیوتری برای بهبود تدریس کلاسی مربیان بسیاری را در حوزههای مطالعه و پژوهش علاقهمند کرده است همچنان که کاربرد نرمافزارها پیچیدهتر میشود معلمان فرصتهای بیشتری برای مطالعه پیدا میکنند که دانشآموزان را واقعگرایانهتر میکند تا آن چه را که در آموزش یاد گرفتهاند به کار ببرند. به دلیل استفاده از انیمیشن، صدا، و عناصر ویدئویی که میتواند به کاربر خاصی بازخورد دهد به عنوان ابزارهایی به مربیان داده شده است که میتوانند به وسیله آنها محیطهای پیچیدهای ایجاد کنند که شرایط زندگی واقعی را همانندسازی میکنند. در نتیجه این موجب درگیری بیشتر شاگرد با محیط و همچنین دریافت بازخورد به خود میشود که میتواند موجب اصلاح رفتار خود شود (زمانی، 1389: 1).
از آن جا که هدف فناوری آموزشی تسهیل یادگیری و بهبود عملکرد است در این راستا شبیهسازیهای آموزشی میتوانند به عنوان تکنیک و یا رسانهای موجب تحقق این هدف شوند. کاربرد شبیهسازی در زمینههای مختلف در سالهای اخیر رو به افزایش بوده است و یکی از مهمترین کاربرد آن در زمینه آموزش و یادگیری بوده است. در این پژوهش سعی شده است تا میزان تأثیر آن در یادگیری ریاضی و مؤلفههای خلاقیت شامل سیالی، انعطافپذیری، بسط و گسترش و اصالت و ابتکار بررسی شود.
فهرست مطالب:
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلی
ضرورت و اهمیت موضوع
اهداف تحقیق: اهدف اصلی و فرعی
سوالات تحقیق: سوالات اصلی و فرعی
فرضیات تحقیق: فرضیات اصلی و فرعی
روش تحقیق
جامعه، نمونه ی آماری
روش تجزیه و تحلیل داده ها
جدول زمانبندی شده انجام پایان نامه
منابع فارسی کامل
منابع انگلیسی کامل
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 25
مطالب مرتبط